Framtidens truckdesign – Toyota lanserar nya BT Levio LWI160

Toyota låglyftare

Elektrifieringstrenden inom fordonsindustrin påverkar även logistiksektorn, där litiumjontekniken blir allt mer dominerande. På Toyota Material Handling har man tagit steget längre än att enbart byta ut blysyra mot litiumjon i befintliga chassin. Med ett nytt sätt att tänka kring batterier och design har företaget utvecklat modellen BT Levio LWI160 – den första trucken byggd på Toyotas RED-koncept (Radical Energy Design).

RED – Radical Energy Design

Med RED-konceptet har Toyota omdefinierat hur en truck kan byggas. Istället för ett traditionellt batterichassi placeras litiumjonmodulerna ut på alternativa platser i trucken. Detta ger frihet i utformningen, skapar en mer kompakt konstruktion och frigör utrymme för smartare lösningar.

Enligt Magnus Oliveira Andersson, Head of Design på Toyota Material Handling Europe, är målet att kombinera ny batterikemi och programvaruintelligens med en flexibel design som kan anpassas till framtidens behov.

BT Levio LWI160 – kompakt och energieffektiv

Den nya låglyftaren BT Levio LWI160 är ett tydligt exempel på RED-konceptet. Genom att ta bort det klassiska batterichassiet har Toyota kunnat optimera hela layouten. Resultatet är en truck som är mindre och lättare, men som ändå levererar samma kraft och prestanda som större modeller.

Fördelar för användaren

  • Mindre storlek som underlättar arbete i trånga miljöer som lastbilar, butiker, hissar och smala lagergångar
  • Lättare konstruktion som gör trucken mer energieffektiv
  • Fördelning av batterimoduler ger ökad flexibilitet i designen
  • Litiumjonteknik som säkerställer lång livslängd och minskat underhåll

Genom att kombinera litiumjonbatteriernas fördelar med en helt ny designfilosofi erbjuder Toyota en hållbar och smidig lösning för moderna logistikbehov.