Vilken truck bär alltid lasten framför det främre hjulparet?

Begagnad motviktstruck Linde E16

Truckar är konstruerade på olika sätt beroende på vilken typ av last de ska hantera och i vilken miljö de används. En viktig skillnad mellan olika trucktyper är var lasten placeras i förhållande till hjulen och maskinens tyngdpunkt.

Motviktstrucken – lasten framför det främre hjulparet

Den trucktyp som alltid bär lasten framför det främre hjulparet är motviktstrucken. Konstruktionen kännetecknas av att gafflarna eller redskapen sitter fästa i en vertikal mast längst fram på trucken. När en last tas upp placeras den framför det främre hjulparet. För att trucken ska kunna hantera denna belastning finns en motvikt monterad baktill, ofta i form av en gjuten stålklump.

Motvikten gör att trucken inte tippar framåt när lasten lyfts. Truckens stabilitet bygger på en balans mellan lastens vikt och maskinens egen motvikt.

Varför är konstruktionen sådan?

Placeringen av lasten framför framhjulen ger trucken flera egenskaper:

  • Den kan lyfta och transportera pallar och gods på plana ytor utan behov av stödben.
  • Föraren har fri sikt åt sidorna eftersom lasten inte ligger mellan hjulen.
  • Trucken kan köras direkt fram till en pallplats eller lastbil utan extra manövreringsutrustning.

Vanliga användningsområden

Motviktstruckar används i miljöer där man behöver flexibilitet och styrka vid förflyttning av gods, exempelvis:

  • Lager och terminaler
  • Lastkajer och distributionscentraler
  • Industriområden och verkstäder
  • Byggarbetsplatser med jämna underlag

Skillnad mot andra trucktyper

Andra truckar, som skjutstativtruckar och staplare, bär lasten mellan hjulen eller ovanpå stödben. Där används en annan princip för att hålla balansen, ofta genom att lasten delvis vilar inom truckens hjulbas.

Motviktstrucken är alltså unik i att lasten alltid hamnar utanför maskinens hjulbas, framför det främre hjulparet, vilket gör den lätt att känna igen och särskilja från andra trucktyper.

Läs mer